Annons:
Studieteknik

Tomas Nilsson: Skolan borde sluta med tekniska inlärningsexperiment

Publicerad: 2017-10-03

Låt barnen slippa vara föremål för inlärningsexperiment i skolan. Lär ut vettig studieteknik utan att blanda in datorer, paddor och annan teknisk utrustning.

Numera finns det IT-utrustning precis överallt i samhället. På biblioteket här i Göteborg finns en ipad att låna för de allra minsta och i skolorna får barnen dyra datorer som ska hjälpa inlärningen. Detta är förtydligat hos Skolverket som beskriver ”De behöver också kunna använda digitala resurser och verktyg för att lära sig.

Ytterst få undrar hur och varför?

När jag började högskolan funderade jag över olika teknologiska hjälpmedel att använda vid föreläsningar och vid inläsning av kursmaterial. Jag testade först läsplatta med kamera och tillhörande tangentbord för att föra anteckningar och fota av intressanta bilder på tavlan. Det funkade inte optimalt och jag började då ta anteckningar på min laptop (vilket gick snabbare) och även försöka läsa artiklar och böcker på läsplatta. Det gick snabbt, men jag tyckte inte jag lärde mig så bra som jag borde.

Annons:

I slutändan läste jag forskning om att mer traditionella metoder fungerar bäst och anpassade mig till det. Självklart skriver jag uppsatser på datorn, men för att komma till själva skrivdelen måste jag först ha intagit stora mängder information. Jag måste lära mig texten innan jag kan analysera den. Därför samlar jag utskrivna artiklar i en pärm och tar mina anteckningar för hand på vanligt papper. Detta har fungerat ypperligt och jag har inte haft några problem.

Inläsning sker bäst i tysta läsesalar på skolbibliotek och med hjälp av understrykningar och post-it lappar. Datorn används mest för att organisera artiklar och övrigt kursinnehåll, men inte alls för inlärning

Mitt eget barn kommer jag lära denna metod och därefter får han se om han vill förändra den. Men att låta mitt barn vara föremål för läroexperiment som helt ska revolutionera inlärningen ser jag som idioti. Kunskap och inlärningstraditioner ska gå i arv, precis som allt annat i samhället. Att helt förkasta hundratals år av inlärningsmetod – så som mina föräldrar gjorde det och blev framgångsrika – är bara dumt. Varför ändra något som fungerar för att det inte längre är “inne”?

Jag hoppas att skolorna slutar med inlärningsexperiment och återgår till det som faktiskt fungerar. Förr fick man inte lära sig något om studieteknik eller olika stilar, utan det antogs att man kunde det. Nu får alla en dator i knäet och många föräldrar undrar varför man inte lär ut speciella datainlärningsstilar.

Det gjorde man ju som sagt inte förut heller, men det kanske vore något att prova? Att lära ut olika stilar för inlärning är väl ingen dum idé? Just nu är det precis som med brännboll, alla har spelat det, men ingen har någonsin haft en lektion i tillämpad slagteknik.

Inlärning är som med diet. Långsamma kolhydrater är bäst, även om hamburgare och chips är roligare att äta.

Om skribenten
author
Tomas Nilsson samhällsmedveten

Vad tycker du?

Här sammanfattar skribenten sin huvudsakliga ståndpunkt där du som läsare kan rösta på om du håller med eller inte. Du kan när som helst ändra ditt svar.

Låt barnen slippa vara föremål för inlärningsexperiment i skolan. Lär ut vettig studieteknik utan att blanda in datorer, paddor och annan teknisk utrustning.

eller
Summering
Studieteknik

Vem tycker du ska svara?

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.
  • Skicka gärna in ditt förslag till redaktionen om vem du tycker bör svara.