Annons:
Barns mobilanvändande

Ylva Slagbrand: Mobilparkering för fokus och framgång

Publicerad: 2016-01-25

Mobilparkering under lektionstid skapar arbetsro i klassrummet och bidrar på sikt till bättre studieresultat. Kvalitén på den direkta kommunikationen mellan elever och lärare ökar avsevärt.

Svar till Michael Ländin

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Barns mobilanvändande". Till huvudinlägget

5390 personer har röstat
Håller inte med Michael Ländin

Det finns inga fördelar med mobiltelefoner på lektionerna, Michael Ländin: de skapar enbart distraktion och tillgänglighetsstress för elever och lärare. Vi har prövat länge; testat och kompromissat, utan framgång. Jag undervisar på gymnasiet och har länge sett hur studieresultaten rasar efter smartphonens och 1-1-datorernas trådlösa inträde.

För varje distraktion – till exempel ett pling i mobilen –  kraschar korttidsminnet, och det tar upp till 25 min att återgå till uppgiften. Vi har samma hjärna som Cro Magnon-människan för 40.000 år sedan.

Efter många år är vi överens: Eleverna parkerar sina mobiler på stora, färgglada rutor med personliga namnteckningar. (Parkerad= mentalt närvarande, brukar vi säga.) Datorerna används när de behövs. (Ypperliga hjälpmedel.) Övrigt tid locket på, eftersom trådlösheten både har ruinerat koncentrationen och möjligheten att genomföra rättssäkra prov, enligt Skolverkets krav. Vid nationella prov måste internet stängas av helt. Tidigare kunde vi dra ur sladden ur väggen.

Annons:

Mobilparkeringen fungerar! Nu kan vi kommunicera med varandra igen. Eleverna har återfått fokus o blir mindre trötta i ögonen och har lugn för reflektion.

Inläggen i det här ämnet av Johanna Parikka Altenstedt, Wiwi Ahlberg, Andreas Carlsson och Kent Berg har återgett mig hoppet om att det går att vända ett misstag till något framgångsrikt och att jag inte står ensam i IT-djungeln; ett stort TACK till er!

Huvudinlägg:
Michael Ländin: Självklart ska ungarna ha mobiler i skolan

Repliker:
Wiwi Ahlberg: Digitaliseringen riskerar bli ett gigantiskt misslyckande
Kent Berg: Överdriven tro på surfplattor kan faktiskt vara teknikfientligt
Johanna Parikka Altenstedt: Skolan lät teknologin bli auktoritet istället för att tygla den

Om skribenten
author
Ylva Slagbrand Leg. gymnasielärare i svenska och tyska. Jag har experimenterat med "mobilparkeringar" sedan 2007,då jag tyckte att något var på väg åt fel håll. I början blev jag nästan idiotförklarad, eller åtminstone inte förstådd, men idag har jag både elever och kollegor och - inte minst forskningen - med mig.
Summering
Barns mobilanvändande

Debatten är nu avslutad

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.