Annons:
Kollektivtrafiken

Rasmus Sundin: Citybanan ger tätare avgångar och smidigare byten

Publicerad: 2017-09-08

Citybanan kommer nå full potential när nya tågplanen är i drift. Då blir det tätare avgångar och dessutom snabbtåg. Utan Citybanan skulle pendeltågen i huvudstaden fortfarande dela spår med fjärr- och regionaltåg vilket skulle omöjliggöra satsningar i trafiken.

Svar till Cecilia Åkerfeldt

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Kollektivtrafiken". Till huvudinlägget

Att utvärdera Citybanan i september är inte bara kortsiktigt utan även väldigt orättvist. Det är fortfarande samma tidtabell och banan har inte nått sin fulla potential ännu.

Cecilia Åkerfeldt börjar med att konstatera hur Citybanan tog åtta år att bygga. Detta miljardprojekt vill hon sedan utvärdera efter cirka 2 månader, varav mer än hälften av tiden tillhörde den glesare sommartrafiken. Både SL och Trafikverket är eniga med att det är alldeles för tidigt att dra slutsatser om nya tågtunneln. Citybanan är fortfarande i startskede och det kommer hända mycket. Trafikverkets tågplan, som beskriver alla nationella tåg december 2017-december 2018 blir klar nu i höst. Först då kommer vi få full nytta av tunneln. Det pratas om snabbtåg och dessutom mycket tätare trafik.

Det är anmärkningsvärt hur Cecilias artikel slutar med ”Inget blev bättre”. Avstånden mellan tunnelbanan och pendeltågen har blivit mycket mindre, vilket spar tid och även är en stor tillgänglighetsvinst för alla resenärer. Även nya bytespunkten Odenplan samt modernare anläggningar är stora vinster. Plattformsdörrar, vilket ökar säkerheten och miljön på stationerna, samt säkrare signalsystem och kontaktledningar är andra fördelar.

Annons:

En stor del av debattartikeln behandlar tåg med en vagn istället för två. Det har inget med Citybanan att göra utan snarare tillgången på tåg. Att det är korta tåg kan ha många förklaringar, oftast beror det på skadegörelse eller vagnfel. Att det numera kör tågen i en tunnel under mark istället för på räls ovanför påverkar såklart inte antalet vagnar.

SL har inte satt in fler tågavgångar då tågplanen är densamma som i december 2016 som sagt. Nya tågplanen med nya möjligheten träder i kraft i december och har utvecklats av myndigheten Trafikverket i samband med operatörerna, exempelvis SL och SJ. Att Cecilia väljer att redovisa nyttan med Citybanan nu i september är väldigt överraskande då ingen har sagt att tågtrafiken skulle bli perfekt över en natt. Men om vi ska gotta oss i statistik så skrev Trafikverket nyligen att juli blev den punktligaste månaden för tåg på över 3,5 år. Det är bara början. Mälarbanan och Nynäsbanan är mitt uppe i stora upprustningsprojekt och det pratas om fyrspår till Uppsala i framtiden. Utan Citybanan skulle pendeltågen fortfarande vara beroende av getingmidjan genom Stockholm och därmed dela på 2 spår tillsammans med alla fjärr- och regionaltåg. Nu kör pendeltågen på egna spår vilket är en förutsättning för tätare och mindre känslig trafik.

Om skribenten
author
Rasmus Sundin Kollektivtrafikintresserad kille på 26 år som gärna nördar ner mig i kommande infrastruktursatsningar. Pendlar in till stan varje dag och ser med nyfikenhet hur Stockholm utvecklas för varje dag som går.
Summering
Kollektivtrafiken

Vem tycker du ska svara?

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.
  • Skicka gärna in ditt förslag till redaktionen om vem du tycker bör svara.