Annons:
Tro

Peter Jonasson: Kristna vill inte heller gömma sig i garderoben

Publicerad: 2017-02-24

Medan vissa grupper uppmanas att uttrycka sina åsikter uppmanas kristna att hålla sin övertygelse privat. Vi kristna måste sluta att gömma oss – istället får andra återigen vänja sig vid att vår tro märks.

4863 personer har röstat
Håller med Peter Jonasson
2
Personer har svarat på artikeln

I årtionden har de kristna i Sverige blivit ifrågasatta. När andra i vårt samhälle har uppmuntrats att ”komma ur garderoben” så har just de kristna i vårt land uppmanats att ”gå in i garderoben”. Vore vi riktigt förnuftiga skulle vi välja den innersta garderoben på vinden så att ingen av misstag råkade öppna just den garderoben. Men, så här i Mello-tider; ”Sverige, vi har ett resultat”! Garderoben är full! Ja, den är faktiskt överfull, det ryms inte en enda liten kristen till.

Professorer, läkare, jurister och så vi andra vanliga ”Svenssons” som vill syssla med den ”intelligensbefriade” sysselsättningen att ge uttryck för vår kristna tro, kan väl möjligen få göra det om vi inte har bättre vetande. Men då får det hållas helt privat, det får absolut inte påverka samhället. Just därför är den där garderoben på vinden att rekommendera. Men hur intelligent är det egentligen att säga till en lampa att du får vara tänd, men du får inte lysa upp i mörkret? Eller till salt att du får finnas i maten, men du får inte ge någon smak?

Annons:

I dagens nervösa Sverige så har kristna  i den ”saliga toleransens namn” blivit näst intill omöjliga. Vid skolavslutningar har prästen och psalmboken sedan länge förpassats till garderoben, möjligen kan vi använda kyrkan som något slags stämningshöjare. Och barnmorskor som av samvetsskäl inte vill medverka i aborter, hur kunde en sådan märklig ”typ” bli till i dagens upplysta Sverige? För att inte tala om religiösa friskolor, kan vi tillåta sådant?

Den kristna tron är inte något klädesplagg som man tar av och på under veckans olika dagar. En läkare som går till kyrkan på söndagen för att ge uttryck för sin kristna tro kommer självklart att lysa och avge smak även på måndagen och veckans alla dagar. Det samma gäller för busschaufförer, politiker, lärare, lokalvårdare, barnmorskor, skolelever. Ja, var helst du finner oss som har välkomnat Jesus Kristus som Frälsare och Herre i våra liv får du helt enkelt vänja dig vid att de kommer att lysa upp i mörkret, de kommer att avge smak.

Och detta är absolut inget nytt för vårt land så du behöver inte alls bli rädd. Om du öppet och ärligt studerar vårt land och dess historia så kommer du, säkert med en viss förvåning, upptäcka att de värderingar som finns inom den kristna tron är det som vårt land till stora delar fortfarande är byggt på. Tittar du på historiken bakom skolväsendet, tittar du på historiken bakom sjukvård och äldrevård så kommer du märka att område efter område i vårt samhälle hämtar sin start och källa i den kristna tron. Tittar du på många av de så kallade folkrörelser som fortfarande kämpar så tappert på område efter område i vårt land så kommer du märka att många av dessa hämtar sin källa i den frikyrkoväckelse som drog över vårt land på 1800-talet. Mycket av det som du och jag i dagens Sverige tar för givet vad gäller god samhällsservice har i många fall sina rötter just i den kristna tron.

Men, årtionde efter årtionde så har vi kristna uppmanats att ”gå in i garderoben” och ”dumsnälla” som vi varit så har vi försökt att leta upp den innersta garderoben på vinden. Men nu är den full!

Om skribenten
author
Peter Jonasson 56-årig civilekonom som sedan 25 år jobbar som officer inom Frälsningsarmén.

Vad tycker du?

Här sammanfattar skribenten sin huvudsakliga ståndpunkt där du som läsare kan rösta på om du håller med eller inte. Du kan när som helst ändra ditt svar.

Medan vissa grupper uppmanas att uttrycka sina åsikter uppmanas kristna att hålla sin övertygelse privat. Vi kristna måste sluta att gömma oss – istället får andra återigen vänja sig vid att vår tro märks.

Summering
Tro

Debatten är nu avslutad

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.