Annons:
Betygssystemet

Agnes Inglot: Det nya betygssystemet diskriminerar och hindrar utvecklingen hos elever

Publicerad: 2015-12-14

Det nya betygssystemet exkluderar elever av utländsk bakgrund och gör det omöjligt för de med skriv- och lässvårigheter att uppnå kraven för högre betyg. Systemet tvingar lärare att bedöma elevens förmåga inte utifrån deras kunskaper – utan utifrån deras brister.

Svar till Jonathan Newton

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Betygssystemet". Till huvudinlägget

Jag har varit en av Skolverkets försökskaniner snart i 5 år. Det nya betygssystemet infördes när jag började årskurs 8 och jag var en av de som var nöjd över beslutet. Tyvärr blev den första skolterminen med nya betygen en stor besvikelse för både mig och andra elever.

Resultaten visade sig vara sämre jämfört med åren före och förklaringen blev allt förutom hjälpsam. Eftersom systemet var nytt fick många elever inklusive mig höra att lärarna är ”rädda” att ge för ”bra betyg” eller inte förstår ”hur kriterierna skulle tolkas”. Det var ganska frustrerande att vara bedömt av ett system som även de vuxna inte förstod, men jag accepterade det och gjorde mitt bästa.

Jag började ifrågasätta betygssystemet igen när jag började gymnasiet. Jag valde naturprogrammet, med många prov och högt inlärningstempo. Första märkbara problemet var att ett sämre betyg ansågs mer avgörande än fem stycken bra betyg. Jag fick för mig att det var bättre att vara ”sjuk hemma” än att gå på ett prov som man inte kände sig redo för…  För även om jag fick ett ok betyg fanns inte möjlighet att förbättra sig vid nästa tillfälle. Det resulterade i att jag var stressad och tappade motivationen.

Annons:

När det gäller skriftliga uppgifter där det krävdes att ”analysera” och ”reflektera” från olika synvinklar var systemet ännu värre! Det är nyttigt att elever får lära sig bedöma från olika synvinklar men för att förmedla sina åsikter och kunskaper skriftligt krävs otroligt bra kunskap i det svenska språket. Det är som en örfil för elever av utländsk bakgrund (likt mig) samt elever med skriv och läs svårigheter (precis som jag…)

Nya betygssystemet är inte omöjligt! Oavsett mina svårigheter har jag bra betyg i skolan och jag trivs – men det finns alltid plats för förbättring! Ursäkten att ”det kommer alltid vara orättvist” är bara en lat förklaring av dem som har redan gett upp.

Jag anser att Sverige kan mycket bättre, vi har bra förutsättningar och duktiga elever. Men elever måste ha en chans att visa sina kunskaper och framför allt att lära sig! För just nu ser betygssystemet ut så här: “Om du inte klarar av att cykla uppför en brant backe så innebär det att du inte kan cykla.”

Om skribenten
author
Agnes Inglot Gymnasieelev, studerar tredje året naturprogrammet på Wargentinskolan. Har bott i Sverige 11 år. jag är nöjd över mina betyg men det kan vara betydligt bättre!
Summering
Betygssystemet

Vem tycker du ska svara?

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.
  • Skicka gärna in ditt förslag till redaktionen om vem du tycker bör svara.