Annons:
Stockholmstrafiken

Anders Galvenius: Cyklister borde följa råd och regler

Publicerad: 2017-05-15

Att andra trafikantgrupper har sina fel och brister är ingen ursäkt för insiktslös framfart på två hjul.

Svar till Lars Svensson

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Stockholmstrafiken". Till huvudinlägget

5059 personer har röstat
Håller med Lars Svensson

Huvudskribentens ståndpunkt och råd till cyklister och ordningsmakt är utan tvekan något alla borde hålla med om förbehållslöst. Cyklister också – för deras egen skull.

Inom varje trafikantgrupp uppvisas beteenden som starkt kan ifrågasättas. Vissa är förbjudna, till exempel rattsurfa, köra i vägrenen, färdas mot färdriktningen, gå på motorväg eller cykla på trottoarer. Så vitt jag vet finns inget förbud för fotgängare att gå på en väg eller på en cykelbana. Det fritar naturligtvis inte fotgängare från deras ansvar att visa hänsyn, men uppsåtet att göra fel saknas oftast.

I den miljöstadsdel jag bor i är hastigheten begränsad till 30km/tim. Utmärkta cykelbanor där det förekommer att en bil ibland står i vägen, något som inte utgör större besvär än att vrida på huvud och styre. Och visst kör några bilar fortare än 30km/tim. Men trots denna i grunden mycket goda miljö så framstår tyvärr cyklisterna som skräckexemplen för de gående. Mot färdriktningen, på trottoarer, övergångsställen och bryggor. Rullar jag i 30km/tim med bil eller MC händer det alltför ofta att jag blir omkörd av cyklister. Än värre om jag stannar vid ett övergångsställe och blir omkörd av – cyklister.

Annons:

Som MC-förare, med hopp om en framtid utan funktionshinder, förutsätter det att man bör utgå från att man själv är osynlig och fantasifullt leva sig in andra trafikanters (o)möjliga val.

Om skribenten
author
Anders Galvenius MC-förare, flanör, bilist och cyklist engagerad i hälsa, trafik och framkomlighet
Summering
Stockholmstrafiken

Debatten är nu avslutad

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.