Annons:
Pisa-undersökningarna

Karin Berg: Vi kan lära av Pisa utan att tävla

Publicerad: 2015-11-02

PISA är ingen tävling utan en utvärdering som kan hjälpa svensk skola att bli bättre. Det innebär att vi kan se vad vi gör bra och vad vi behöver utveckla. Jag önskar alla mina elever lika knäckande bra undervisning som den jag såg i under mitt besök i Guangzhou. Men för att nå dit måste svenskt skolsystem ge förutsättningar för det.

Svar till Magnus Lidman

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Pisa-undersökningarna". Till huvudinlägget

2692 personer har röstat
Håller med Magnus Lidman

För en dryg vecka sedan kom jag hem från ett tio dagar långt skolstudiebesök i Guangzhou i södra Kina. En minst sagt inspirerande och lärande resa. Framförallt är det den knäckande bra undervisningen som väcker nya tankar. På de skolor vi besökte rådde långt ifrån den strikta hierarkiska disciplin som jag tror vi i Sverige föreställer oss råder i de kinesiska skolorna. Snarare såg vi engagerande lektioner där eleverna vågade göra fel och prova sig fram. De stöttade varandra samtidigt som alla var fokuserade på uppgiften och lärandet. Lärarna hade 54 elever per klass och ändå lyckades de i stort sett få alla elever att komma till tals under varje lektion. Det var inga stora föreläsningar utan skicklig undervisning.

I Guangzhou är lektionerna viktiga på ett sätt som ter sig främmande i en svensks ögon. Varje vecka läggs mycket tid på att öka undervisningens kvalitet. Lektionerna diskuteras och utvärderas tillsammans i ämneslaget. Den pedagogiska ledaren handleder varje lärare inför varje lektion. Dessutom samverkar man med grannskolorna för att lära av varandra. Lärarna har inte fler elever eller arbetar fler timmar än vad jag gör men skolorganisationen sätter undervisningen och elevernas utveckling i främsta rummet och då får organisationen andra prioriteringar.

Annons:

Magnus Lidman skriver på DN.Åsikt om vikten av att sluta tävla i Pisa-resultat, vilket jag är helt enig med honom om. Pisa är en utvärdering, inte en tävling. Alla som drar slutsatsen att målet med den svenska skolan borde vara att ligga etta i Pisa, borde på allvar inte få syssla med skolfrågor överhuvudtaget. Däremot kan ett land lära sig ganska mycket om man använder Pisa till att utvärdera sitt eget skolsystem.

I OECD:s analys av den svenska skolan, som gjordes efter våra anmärkningsvärt låga Pisa-resultat, kan vi konstatera att svenska ungdomar inte tycker att skolan inte angår dem. Vi kan se att vi i vår skolorganisation lägger förhållandevis lite tid på att utveckla undervisningen och att förutsättningarna för utveckling är förhållandevis dåliga. Vi kan se att svensk skola saknar förutsättningar för pedagogisk ledning. Dessutom skenar olikvärdigheten. Information som borde intressera alla som menar allvar med att vilja utveckla svensk skola. I andra utvärderingar kan vi se att elever i Sverige är trygga och har goda relationer de vuxna i skolan. Något som vi självklart vill bibehålla och som andra länder vill sig av oss.

Att lära av Pisa och andra utvärderingar innebär inte att vi ska införa kinesiskt skolsystem i Sverige, med enorma läxmängder och stenhårt utslagningssystem. Det innebär möjligheten att se vad vi gör bra och vad vi behöver utveckla och göra bättre. För om sanningen ska fram önskar jag alla mina elever lika knäckande bra lektioner som de kinesiska eleverna får i Guangzhou. Men då måste det svenska skolsystemet skapa förutsättningar för att kunna utveckla det.

Om skribenten
author
Karin Berg är gymnasielärare från Göteborg som är med och driver den ideella tankesmedjan Skolsmedjan. Skolsmedjan arbetar för att svensk skola ska bli likvärdig och en lärande organisation.
Summering
Pisa-undersökningarna

Debatten är nu avslutad

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.