Annons:
Skolvalet och segregationen

Magnus Taube: Vi måste ge alla barn samma möjligheter

Publicerad: 2018-01-09

Alla barn måste få samma möjligheter och integreras så långt det är möjligt.

Svar till Martin Karlberg

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Skolvalet och segregationen". Till huvudinlägget

2788 personer har röstat
Håller med Martin Karlberg

Glädjande att någon tar frågan till den nivå den i grunden handlar om – det finns inte ett barn i världen som någonsin bett om att få bli fött! Ska då inte vårt gemensamma samhälle stå upp för att alla barn får samma möjligheter så långt det är möjligt?

I debatten om vinst i välfärden diskuteras många olika frågor om friheter kontra ofriheter, rättigheter kontra ”o”-rättigheter. Och visst är både frihet och rättigheter oerhört viktiga, men inte när det handlar om våra gemensamma medel i form av skatter där någon/några anser sig ha rätten att stoppa delar av dessa medel i egen ficka.

Att Chile tidigare hade likvärdigt system som Sverige har jag missat, men gläds då åt att även detta fina land insett hur fel det är.

Inte ens USA, det som brukar benämnas som det ”friaste” landet i världen tillåter att någon skor sig på allmänna medel på samma sätt som Sverige tillåter. I princip samtliga skolor utanför det offentliga, oavsett nivå, drivs i stiftelseform vilket förhindrar möjligheterna till så kallade vinstuttag för egen räkning. Stiftelseformen är också ett sätt att styra och hålla kontroll på gåvor och donationer som skolan erhåller.

Annons:

Det vor inga konstigheter att gå till handling och beslut när det gäller svenska skolor.

Segregeringen som i dag startar redan i förskolan bland våra barn kan aldrig vara till gagn för samhället.

Om skribenten
author
Magnus Taube Magnus Taube, pensionerad före detta universitetsadjunkt vid Jönköping University Business School, har fyra barn och sju barnbarn
Summering
Skolvalet och segregationen

Debatten är nu avslutad

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.