Annons:
Paketuthämtning

Klas Lenberg: Rätt postnummer var för svårt för PostNord

Publicerad: 2015-12-07

PostNord bör utgå från vad de ställer till med, inte avskriva kundens problem med byråkratiska skäl. Ett skattebetalarägt bolag bör utgå från kunden villkor, inte undvika att ta ansvar.

Svar till Pelle Forsberg

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Paketuthämtning". Till huvudinlägget

6378 personer har röstat
Håller med Pelle Forsberg

Läste om Pär och PostNords problem med Pelle i onsdags. För mig är problemet med PostNord det motsatta – PostNords postnummerläsare klarade inte av att läsa postnumret trots att det var rätt. På paketet fanns inte bara rätt ifylld fraktsedel utan också en påklistrad datautskriven lapp med komplett adress. I slutändan kostade PostNords oförmåga mig 3.200 kronor.

Jag köpte en förstärkare av ett företag i Portugal som handlar med vintage HiFi. Företaget skickade paketet 2 juli och det ankom till PostNord den 3:e juli. Jag kunde följa paketet på nätet, så jag väntade mig paketet några dagar senare. Så blev det inte. Efter några dagar kontaktade jag PostNord och fick då veta att postnumret var fel. Paketet var ute och snurrade i landet för att hitta den adress som skulle motsvara ett icke existerande postnummer. Efter flera samtal var det en man på PostNord som lovade försöka få loss paketet.

Efter 28 dagar kom paketet fram till ett utlämningsställe. Postnumret var rätt. När jag öppnade paketet var förstärkaren skadad. Trots bra packning hade 28 dagar i transport tagit ut sin rätt. Efter ytterligare kontakt med PostNord framkom att det var det portugisiska företaget som skulle reklamera skadorna till sin transportör i Portugal. Trots att jag betalat såväl förstärkaren som transporten, var det företaget som skulle få eventuellt skadestånd. Det portugisiska företaget förstod självklart inte sin delaktighet i problemet, de hade gjort allt rätt.

Det slutade det med att den portugisiska transportören förklarade att jag skulle ha skrivit på ett skriftligt mottagningsbevis och omgående anmält skadan till dem. PostNord lät dem förstå att vi inte skriver på något här i Sverige. PostNord avskrev sedan ärendet. Att jag skickat bilder till PostNord på skadorna någon timme efter paketet öppnats spelade tydligen ingen roll. Att PostNord uppenbarligen förstört min förstärkare intresserade dem inte.

Enligt PostNord läser postnummerläsaren bara postnumret. Om det står ett stadsnamn efter så betyder detta ingenting. Att det finns fler adresslappar betyder ingenting. Modellen är enkel: kunden betalar. Sedan kan man tycka att ett företag som till 60% ägs av skattebetalarna borde ha någon form av moral.

Om skribenten
author
Klas Lenberg Pensionär och egen företagare. Före detta universitetslärare, organisationskonsult, eu-programrådgivare,m m.
Summering
Paketuthämtning

Debatten är nu avslutad

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.