Annons:
Paketuthämtning

Pelle Forsberg: Smeknamn var för svårt för Postnord

Publicerad: 2015-12-02

Postombudet nekade att lämna ut paketet för att det stod Pelle istället för Pär på adresslappen. Trots att allt annat stämde. Men inte nog med detta, det skulle kosta 225 kronor att få namnet ändrat. Vilket jag i slutändan skulle bli tvungen betala. Rena ockret.

6378 personer har röstat
Håller med Pelle Forsberg
9
Personer har svarat på artikeln

Jag har under mina 70 levnadsår säkert hämtat ut över 500 paket på posten. Somliga adresserade med förnamnet Per, men de allra flesta med Pelle. När jag häromdagen skulle hämta ut ett paket hos ett postombud i en Ica-butik fick jag kalla handen. Påstådd orsak: Det var inte samma förnamn på paketet och i min legitimation: Per i körkortet, Pelle på paketet.

Allt annat stämde. Rätt efternamn, rätt adress, samma identifikationsnummer som i den sms-avisering jag fått.

Aldrig någonsin tidigare har jag blivit nekad av detta skäl. Och i den aktuella Ica-butiken har jag alltsedan den blev postombud i början av 00-talet hämtat ut åtskilliga paket med förnamnet Pelle.

Vilket jag också påpekade. Då har det brutits mot reglerna blev svaret.

Mycket konstig byråkrati har jag stött på genom åren, men sällan har jag upplevt ett så meningslöst paragrafrytteri. Det kändes som om jag stod i säkerhetskontrollen på en flygplats, där det av högst förståeliga skäl är viktigt att namnet på biljetten och i passet är helt identiska.

Annons:

Är det verkligen Postnords mening att legitimationsreglerna för ett simpelt paket ska tolkas på detta rigida sätt? Varje normalbegåvad person vet att Per och Pelle i praktiken är samma namn. Vad hade hänt om avsändaren av misstag hade stavat mitt namn Pär – hade jag blivit nekad även då?

Men inte nog med detta. Sedan jag av Postnords kundtjänst fått veta att jag måste be avsändande företag att kontakta Postnord för att ändra till rätt förnamn kom nästa otrevliga överraskning. Företaget berättade att det kommer att kosta mig 225 kronor, en avgift som Postnord tar ut och som debiteras avsändaren – och som den i sin tur naturligtvis måste debitera mig som kund. Om denna avgift berättade aldrig kundtjänsten, vilken den skulle ha gjort. Allt annat är dålig kundservice.

Självklart kan det inte kosta Postnord 225 kronor att hantera sådana här namnjusteringar som hanteras så gott som automatiskt via en blankett på nätet. Det är uppenbart att Postnord här har hittat ännu ett sätt att skaka pengar ur kundernas plånböcker utan att behöva anstränga sig särskilt mycket, om ens något. Att ta ut 225 kronor för en så enkel tjänst är rena ockret.

Om skribenten
author
Pelle Forsberg Boende i Örebro.

Vad tycker du?

Här sammanfattar skribenten sin huvudsakliga ståndpunkt där du som läsare kan rösta på om du håller med eller inte. Du kan när som helst ändra ditt svar.

Postombudet nekade att lämna ut paketet för att det stod Pelle istället för Pär på adresslappen. Trots att allt annat stämde. Men inte nog med detta, det skulle kosta 225 kronor att få namnet ändrat. Vilket jag i slutändan skulle bli tvungen betala. Rena ockret.

Summering
Paketuthämtning

Debatten är nu avslutad

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.