Annons:
Jämställdhet

Kristina Idren: Risken att vissa barn blir bortvalda väger tyngre

Publicerad: 2018-01-03

Blir det kutym att bjuda halva klassen, blandat pojkar och flickor, ser jag ett otäckt scenario framför mig, där någon eller några gång efter gång får uppleva att inte bli bjudna.

Svar till Güzel, Husmark & Vernby

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Jämställdhet". Till huvudinlägget

Jag är lärare sedan många år. Jag har arbetat aktivt med att inte dela upp barn efter kön och medvetet gjort andra indelningar av en klass eller grupp, till exempel genom första bokstaven i förnamnet, ett led med elever A–K och ett led L–Ö.

Jag har studerat normkritisk pedagogik, där en av normerna handlar om kön, vilket har fått mig att ytterligare tänka efter när det gäller normer som vi ibland ”köper” utan att tänka efter.

Det finns dock ett undantag, jag tycker att det är okej att bjuda in enbart flickor/pojkar till kalas. Det är få familjer som har möjlighet att bjuda hela klassen. Och att som barn få känna att jag inte blev bjuden eftersom det bara är pojkarna eller flickorna som är bjudna är ok.

Jag vet av erfarenhet att alla föräldrar inte har ett socialt tänk. Jag har ett antal gånger varit med om att alla elever utom två är bjudna, eller ännu värre, alla elever utom en.

Blir det kutym att bjuda halva klassen, blandat pojkar och flickor, ser jag ett otäckt scenario framför mig, där någon eller några gång efter gång får uppleva att inte bli bjudna.

Vi i skolan arbetar ständigt med att det är okej att vara olika, att vi har lätt och svårt för olika saker, att alla har ett värde och så vidare. Men att gång efter gång bli bortvald är förödande för ett barns självkänsla och välmående.

Annons:
Jag hyllar allt arbete för jämställdhet och att alla får välja tillhörighet efter intresse och inte bli infösta i en grupp på grund av kön. Men i detta fall får min erfarenhet och medkänsla mig att hävda att vi måste minimera risken att vissa blir bortvalda, det väger tyngre än genustänket.
Kristina Idren, lärare på mellanstadiet i Vällingby
Om skribenten
author
Kristina Idren Lärare på mellanstadiet i Vällingby.
Summering
Jämställdhet

Vem tycker du ska svara?

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.
  • Skicka gärna in ditt förslag till redaktionen om vem du tycker bör svara.