Annons:
Barns mobilanvändande

Kent Berg: Överdriven tro på surfplattor kan faktiskt vara teknikfientligt

Publicerad: 2016-01-19

Övertro på smarta telefoner löser inga problem, och dessutom är de snart föråldrade. Att hänga upp undervisning på saker som garanterat snart är omoderna är att feltolka teknisk utveckling och i sig en form av teknikfientlighet. Om eleverna pillar på sina telefoner för att de har tråkigt ska man bekämpa tristessen, inte öka mängden distraktion.

Svar till Michael Ländin

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Barns mobilanvändande". Till huvudinlägget

5390 personer har röstat
Håller inte med Michael Ländin

Läroplanerna för grundskola och gymnasium handlar inte alls om att lära sig hur det framtida samhället fungerar, utan om ett demokratiskt förhållningssätt och om kunskaper. Mobiltelefoner och surfplattor är utmärka verktyg för att skaffa information, men utan ordentlig förankring och handledning av pedagoger blir informationen aldrig annat än något ytligt som svischar förbi. Problemet med dagens verktyg är att de är ineffektiva och utan minsta tvekan kommer de att ersättas av helt nya och mycket mer kraftfulla och användbara produkter.

Vi vet inget alls om hur den tekniska utvecklingen kommer att gå, och under de senaste 20 åren har det vimlat av experter med tvärsäkra profetior, och alla har haft fel. Att hänga upp skolundervisningen på saker som kommer att vara mogna för återvinning inom kort är faktiskt en variant av teknikfientlighet. Då har man glömt den tekniska utveckling som har skett och bortsett från att den inte på minsta sätt har följt förutsägbara banor. Att vara öppen för ny teknik innebär att använda den man har, men att vara beredd på att ställa om när det finns bättre och billigare lösningar – och framför allt använda tekniken som verktyg, inte syfte.

Annons:

Men varför ska ungarna ha mobiler i skolan, som Michael Ländin uttrycker det? Är det för att barn och unga är uttråkade på lektionerna och fördriver tristessen med att pilla på mobilerna? Blir lektionernas innehåll mer intressant för att man gör distraktionen till ett syfte? En surfplatta är inte alls världens bästa lärobok, för den är enbart ett fönster mot all världens information. Men information är inte kunskap, och där går den ena IT-entusiasten efter den andra helt fel. För att information ska bli kunskap måste den bearbetas av hjärnan och sättas in en massa olika sammanhang. Det är där pedagogen kommer in i bilden. En bra pedagog väcker intresse och skapar engagemang. Intresset öppnar för att omvandla information till kunskap, och utan intresse blir det inget. Det är fullständigt likgiltigt om man använder lertavlor från förhistorisk tid eller smarta telefoner när man lär sig knäcka andragradsekvationer – det som räknas är att man tycker att det är intressant. Strunt samma om man behöver det i framtiden (det gör man!) men ska det vara kul!

Är problemet att eleverna har tråkigt på lektionerna så ska man ge sig på anledningen till att det är tråkigt. När vuxna säger att barn måste lära sig att stå ut med att ha tråkigt, så pratar de i nattmössan, för de accepterar inte själva den gråa tristess som de anser barnen ska klara. Pedagoger ska kunna skapa intresse! Det är deras jobb! Det finns massor av pedagoger som klarar det, och som gör det i klasser som från början är bråkiga och stökiga. Deras elever har kul i skolan. Det finns redan goda exempel på hur de framgångsrika lärarna delar med sig av sina metoder till andra lärare – fortsätt på den vägen, men tro inte att snart omoderna så kallade smarta telefoner, som inte alls är särskilt smarta, kommer att omvandla information till kunskap.

Om skribenten
author
Kent Berg 65-årig civilingenjör i kemiteknik, tidigare vd för ett företag som tillverkar kemiska produkter för professionell rengöring.
Summering
Barns mobilanvändande

Debatten är nu avslutad

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.