Annons:
Sovmorgnar

Hans Teke: Visst går sovmorgon att kombinera med förberedelse för arbetslivet

Publicerad: 2018-01-10

Forskningen visar att en senare skoldag för tonåringar ger mer sömn, bättre hälsa och i förlängningen bättre studieresultat. Detta går utmärkt väl att kombinera med förberedelse för arbetslivet.

Svar till Johan Orre

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Sovmorgnar". Till huvudinlägget

2580 personer har röstat
Håller med Johan Orre

Eleven Johan Orre skriver att skolorna borde börja något senare för att elevernas hälsa och studieresultat ska bli bättre. Läraren Margarethe Christophersen hävdar, som ett motargument, att skolan ska förbereda för arbetslivet där verkligheten är att börja tidigt. Som utbildningsforskare håller jag med dem båda och menar att det inte finns någon motsättning.

Sömn är nämligen en genetiskt styrd process, ett slutet system som vi bara delvis kan påverka med viljan. Mellan 14 och 24 års ålder har vi en biologiskt senarelagd dygnsrytm, vilket innebär att många tonåringar helt enkelt inte kan gå upp klockan sju på morgonen utan att betala ett ganska högt pris i form av sämre hälsa och i förlängningen sämre studieresultat. Att börja undervisa en tonåring klockan åtta på morgonen är bokstavligen som att börja undervisa en vuxen människa klockan sex.

Annons:

Sömnforskningen talar sitt tydliga språk: en senarelagd skoldag leder till att eleverna får mer sömn, inte till att de går och lägger sig nämnvärt senare på kvällen. Detta leder i sin tur till bättre hälsa och studieresultat – en konsekvens vi kan förstärka genom att dessutom se till att de släcker alla ljuskällor senast klockan 22.

Vi är som mest kvällsmänniskor när vi är 19-20 år. Men sedan går våra biologiska tidsinställningar tillbaka successivt och vid 25 är det inte lika svårt längre att gå upp klockan sju. Därför finns det ingen motsättning mellan att, å ena sidan, ge tonåringar sovmorgon och, å andra sidan, att förbereda dem för arbetslivet. Nu och några år framöver behöver de sova lite längre och därför bör vi låta dem göra det.

Om skribenten
author
Hans Teke Doktorand i utbildningsvetenskap vid Lunds universitet. Forskar i hur undervisningen i skolan kan ge bättre långtidseffekter. Specialiserad mot etikdidaktik.
Summering
Sovmorgnar

Debatten är nu avslutad

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.