Annons:
Historia

Nemrod Barkarmo: Inför obligatorisk skolundervisning om alla folkmord

Publicerad: 2018-04-23

Folkmordet 1915 på kristna bör ingå i grundskoleundervisningen. I dag får svenska elever lära sig om Förintelsen under andra världskriget, Gulag under Stalin – men inte Seyfo, folkmordet på två miljoner kristna assyrier/syrianer/kaldéer, armenier och pontiska greker.

Historien är dömd att återupprepas om vi inte lär av våra misstag. Ett tydligt exempel på detta är folkmorden som inträffat i vår historia. Folkmordet 1915 på kristna assyrier/syrianer/kaldéer, armenier och pontiska greker är det första i modern tid. Tyvärr har liknande utrotningar av etniska grupper utförts fler gånger (Förintelsen, Srebrenica och Rwanda för att nämna några). I dag fortsätter utrotningen av kristna assyrier.

Om vi inte lär oss av historien så kommer listan på folkmord att göras mycket längre. Ett sätt att förhindra detta vore att göra undervisning om folkmordet 1915 obligstoriskt i skolundervisningen.

Över hundra år har passerat sedan folkmordet 1915, kallat Seyfo i assyrisk folkmun. Den 24 april högtidlighålls minnet.

Det brutala folkmordet som nästintill utplånade kristna från Osmanska riket utfördes på order av ungturkarna med hjälp av dess turkiska och kurdiska befolkning. Man ville tillintetgöra kristna i riket, dels till följd av deras religion men även etnicitet – ett tydligt förekommande signum för vartenda folkmord som vi känner till sedan dess.

Annons:

Uppemot två miljoner kristna miste sina liv. Ända sedan dess har Turkiet gjort allt i sin makt för att förneka att något folkmord överhuvudtaget ägt rum. Det tog dessutom lång tid för samma folkmord att ens uppmärksammas av regeringar runtom i världen. Det trots att man under första världskriget hade missionärer och diplomater på plats som bevittnade och rapporterade om händelserna.

Varför tar jag då upp detta, 103 år efter att folkmordet ägde rum? Folkmorden slutade inte här, några år senare upprepade sig samma händelser, samma brutala försök att utrota folkgrupper, denna gången var det judar och romer som fick sätta livet till under Förintelsen. För att rättfärdiga sina handlingar använde sig Hitler av folkmordet 1915 när han talade inför sina kommendanter: ”Vem talar i dag om förintelsen av armenierna?”. Man hade inte lärt av historien, man hade inte uppmärksammat och erkänt folkmordet och därför kom det att upprepas, enbart för att människan vägrade att ta vid sitt mörka förflutna.

I grundskolans kursplan för historia kan man läsa: ”Människans förståelse av det förflutna är inflätad i hennes föreställningar om samtiden och perspektiv på framtiden. På så sätt påverkar det förflutna både våra liv i dag och våra val inför framtiden.” I kursplanen för historia uttrycks följande punkt för imperialism och världskrig, cirka 1800-1950: ”De båda världskrigen, deras orsaker och följder. Förtryck, folkfördrivningar och folkmord. Förintelsen och Gulag.”

Här finns alltså inget om det första folkmordet i modern tid. Precis lika viktigt som det är att förstå Förintelsen och Gulag är det också av betydelse att förstå Seyfo. Folkmordet 1915 på kristna bör inkluderas i denna kursplan.

I dag flyr assyrier och andra kristna hals över huvud från sina ursprungsländer, än en gång förföljda och förtryckta till följd av deras etnicitet och religion. En folkgrupp vars historia i området sträcker sig över 6.000 år har idag nästan enbart en del artefakter kvar på plats. Förutom ett ”fysiskt” folkmord handlar det även om ett kulturellt sådant i samma område där bland annat historiska föremål slås sönder samt byar och områden ändras till demografi, namn och utformning på kartan.

Förutom att bidra med vårt direkta stöd till de utsatta kan vi inte hjälpa till på allvar såvida vi inte erkänner folkmordet och förtrycken som skett i det förgångna som nu. Endast då sätter vi press på förövarna och då riktar vi ljus dit bovarna tidigare utfört sina dåd, i mörkret framför världens blinda ögon. Ett sätt att förhindra att historien återupprepas 103 år senare till följd av samma fatala misstag vore att inkludera kunskapen om Seyfo i skolundervisningen.

Vi är alla världsmedborgare och tillsammans är det vi som äger ansvar för var och ens handlingar. Det är dessutom dagens barn och ungdomar som i framtiden kommer att styra världen. Låt oss ge dem rätt förutsättningar för att skapa en bättre värld än den vi har i dag. Låt oss inkludera denna viktiga del av historien i grundskolan kursplan, även om den är mörk så är den ack så viktig att känna till.

Om skribenten
author
Nemrod Barkarmo Civilingenjör.

Vad tycker du?

Här sammanfattar skribenten sin huvudsakliga ståndpunkt där du som läsare kan rösta på om du håller med eller inte. Du kan när som helst ändra ditt svar.

Folkmordet 1915 på kristna bör ingå i grundskoleundervisningen. I dag får svenska elever lära sig om Förintelsen under andra världskriget, Gulag under Stalin – men inte Seyfo, folkmordet på två miljoner kristna assyrier/syrianer/kaldéer, armenier och pontiska greker.

eller
Summering
Historia

Vem tycker du ska svara?

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.
  • Skicka gärna in ditt förslag till redaktionen om vem du tycker bör svara.