Annons:
Skolidrott

Joseph Hubert Eugéne Meens: Tre pass idrott och rörelse

Publicerad: 2016-03-04

Ta 10 minuter från några andra ämnen och du har en hel timme extra idrott. All hjärnvetenskap visar att mer rörelse ger positiva effekter i lärandet.

Svar till Filip Jonsson

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Skolidrott". Till huvudinlägget

1231 personer har röstat
Håller med Filip Jonsson

År 2003 införde vi lärare en tredje lektion med idrott för att eleverna skulle må bättre och kunna tillgodogöra (teori)lektionerna bättre. Vi tog tid från de 20 minuter ”elevvård” som rektorn hade ålagt oss att börja varje skoldag med. Hela sextio minuter lyckades vi få tillbaka till aktivitet till främst elevernas stora glädje. Det tredje passet kunde det bli mindre idrottsgrupper och alltså fler möjligheter till spel, genom att någon föreslog att lägga ett pass ”medieträning” parallellt.

Trivseln på skolan steg enormt. Piggare elever av både mera idrott och något så spännande som medieträning.

Betsäm att erbjuda mera lek och idrott under de kommande 20 åren, för då är det också lönt att bygga flera idrottshallar.

Om skribenten
author
Joseph Hubert Eugéne Meens Har jobbat i över 25 år som Ma-NO lärare på 7-9 skolor. Jobbar nu som fastvikarie på fem skolor i fjorton ämnen. Rör gärna på påkarna men har endast hållit på med sport utanför tävlingssammanhang. Samtal med eleverna har visat att de allra flesta tycker att de är piggare efter ett pass idrott.
Summering
Skolidrott

Debatten är nu avslutad

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.