Annons:
Företagsjulklappar

Lars Knapasjö: Visa personalen att de är företagets viktigaste resurs

Publicerad: 2016-12-22

Många företag väljer att ge pengar till välgörenhet och strunta i julklappar till personalen. För mig verkar det småaktigt och ynkligt att inte göra både och. Ge alltid personalen en symbolisk julgåva.

Helt nyligen i Dagens Industri var det ett företag, som stoltserade med att man istället för att ge medarbetarna en julklapp, så skänkte man 100 000 kronor till Läkare utan gränser.

”Det hänger ihop med våra värderingar i företaget. I vår slogan står det att vi är modiga professionella som bryr oss, så det ligger lite i våra gener kan man säga”, förklarade företagets vd.

Företaget i fråga har ett 40-tal anställda och omsätter cirka 30 miljoner kronor och gjorde senast en vinst på 1 200 000 kronor. Att ge medarbetarna en liten, symbolisk julklapp för 300-500 kronor skulle kosta 12000-20 000 kronor. För mig verkar det ynkligt och småaktigt att inte göra det.

Varför ställa julklappen, gåvan och uppskattningen till sina medarbetare mot att skänka ett bidrag till en välgörenhetsorganisation? Varför inte göra bägge sakerna? Visa personalen att de är företagets viktigaste resurs – och att de och företagets värdegrunder innebär att man också ger ett bidrag till välgörande ändamål. Att inte göra det, skickar ut signaler om snålhet och tveksamma prioriteringar.

Annons:

Vi arrangerade en julkalender där vi själva, kundföretag och samarbetspartner fick chans att stödja allt från Barncancerfonden och Svenska Kyrkans migrationsarbete till Giving-People och Assyriska IF:s sociala ungdomsarbete.

Nu är vi ett företag med knappt 10-talet anställda och våra omställnings- och vinstsiffror är blygsamma – även om utvecklingstakten är hög.

Trots det gav vi julklapper både till våra medarbetare och till välgörenhetsorganisationer. Dessutom har vi ett styrelsebeslut på att inte dra någon karensdag, när en medarbetare blir sjuk betalar vi full lön istället för en 80 procent i sjuklön. Vi betalar också medarbetarnas tandvårdskostnader, mediciner och glasögon.

Vi förstår inte varför så många företag enbart ger julklappar till välgörenhetsorganisationer. Varför så få verkar inse att omtanken om personalen är den bästa kundvården.

Om skribenten
author
Lars Knapasjö Socionom, samhällsdebattör och VD för P&K TimeApp AB.

Vad tycker du?

Här sammanfattar skribenten sin huvudsakliga ståndpunkt där du som läsare kan rösta på om du håller med eller inte. Du kan när som helst ändra ditt svar.

Många företag väljer att ge pengar till välgörenhet och strunta i julklappar till personalen. För mig verkar det småaktigt och ynkligt att inte göra både och. Ge alltid personalen en symbolisk julgåva.

eller
Summering
Företagsjulklappar

Vem tycker du ska svara?

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.
  • Skicka gärna in ditt förslag till redaktionen om vem du tycker bör svara.