Annons:
TV-utbudet

Carl-Christian Frunck: Vem är modig nog att lägga ner Melodifestivalen?

Publicerad: 10 februari, 2017

Lägg ner ”Melodifestivalen” och andra programinstitutioner på SVT. Satsa istället på att göra nya, kreativa program och fräscha upp public service-tablån.

I lördags var det dags ”Melodifestivalen” igen. En tradition i Sverige sedan många år. Säkert en given succé hos de kommuner som tar emot evenemanget och säkert också enligt tittarsiffrorna. Programmet är ett av Sveriges mest sedda och rekordet sattes 2006, när finalen hade 4,2 miljoner tittare. Varför lägga ner ett sådant framgångsrikt program?

Melodifestivalen lever på gamla meriter – det vill säga vi gör något som vi alltid gjort. Dock är det inte bara SVT som cementerar sitt utbud, generellt så får vi hålla till godo med ett svensk direktsänd tv-program som levererar i princip samma programutbud sedan Familjen Flinta-tiden.

Det skulle dock vara välkommet att se en skillnad i synsättet mellan privata tv-kanaler och tv-kanaler i allmännyttans tjänst, det vill säga public service. Med tittarsiffror som stöd kan SVT alltid försvara sina stora produktioners existens såsom ”Allsång på Skansen”, ”Doobidoo”, ”Skavlan”, ”På Spåret”, ”Så kan det låta”, ”Melodifestivalen” med flera.

Annons:

Vad är det egentligen tittarsiffrorna bidrar med? Svenska och andra länders tv-kanaler biter sig stenhårt fast i tittarsiffror, i princip det enda mätverktyg som rättfärdigar eller ifrågasätter ett tv-programs existens.

Kvalitet har ett visst mått av relevans då olika recensenter i diverse medier, stora etablerade eller mindre digitala plattformar, kan ondgöra sig eller applådera olika tv-initiativ – men ett program kan dock ändå vara hur dåligt eller bra som helst för till sist är det ändå tittarsiffrorna (även webb-publik) som avgör ett programs framtid.

Men finns modet att förändra? Våga lägga ner, våga skapa något nytt. ”Kalle Anka och hans vänner” på julafton har varit med oss sedan 1959. Du lär få leta länge för att hitta en chef på SVT som ens vågar säga ordet nedläggning av denna tecknade institution.

Titta gärna själv i veckans tablå. Allt färre väljer traditionell linjär och tablå-TV och istället väljer fler att se tv-program när, var och hur du vill? Många människor väljer också nätstreamingtjänsterna som Youtube, HBO, Amazon och Netflix eller andra källor som är underhållande och lockande, vilket sig är väldigt populärt och attraktivt än idag.

Samtidigt har kanske inte den paniken riktigt landat hos SVT än. Det går ju så bra för programmen som ”Allsång på Skansen”, ”På spåret”, ”Melodifestivalen”, ”Skavlan” eller ”Antikrundan” kan ju fortsätta som de alltid har gjort. Svenska folket tittar ju, direktsänt.

Låt oss slippa alla dessa program som går om och om igen och som försvaras av tittarsiffror – men som samtidigt cementerar en tv-bransch där ordet kreativitet utraderats från tv-folkets ordförråd.

Jag är helt övertygad om att det går att hitta på någonting nytt i tv-branschen. Bara med musik, intervjugäster, lekar och frågesport som tema så bör det säkert komma upp en flock nya idéer bland de modiga på SVT.

Om skribenten
author
Carl-Christian Frunck Jag är en 23-årig Stockholmare som inte har tittat på Melodifestivalen sedan 2009 på grund av att det är för tjatigt och tråkigt TV-program.

Vad tycker du?

Här sammanfattar skribenten sin huvudsakliga ståndpunkt där du som läsare kan rösta på om du håller med eller inte. Du kan när som helst ändra ditt svar.

Lägg ner ”Melodifestivalen” och andra programinstitutioner på SVT. Satsa istället på att göra nya, kreativa program och fräscha upp public service-tablån.

eller
Summering
TV-utbudet

Vem tycker du ska svara?

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.
  • Skicka gärna in ditt förslag till redaktionen om vem du tycker bör svara.