Annons:
Ny betygsättning

Lotta Lexén: Skolverket måste backa om betygen

Publicerad: 2016-05-11

Skolverket beslutar om generösare betygsättning några veckor före kursslut – utan att informera lärarna om detta. Någon konsekvensanalys har heller inte presenterats. Jag anser att Skolverket måste backa då både elever och lärare har rätt att känna till grunderna för betygsättning redan då kursen påbörjas.

2387 personer har röstat
Håller med Lotta Lexén
6
Personer har svarat på artikeln

Skolverket har ändrat betygsgrunderna för betygen B och D för att det ska bli lättare för elever att uppnå dessa. Fram till nu har en elev som uppfyller hela kunskapskravet för C och merparten av kunskapskraven för A fått B i betyg. Nu behöver inte längre merparten av A-kraven vara uppfyllda om det istället finns vissa särskilt välutvecklade kunskaper. Om det är en god idé eller inte spelar ingen roll just nu. Det intressanta, eller snarare bedrövliga, är att detta görs ett par veckor innan betygen i fråga ska sättas.

Jag jobbar som gymnasielärare i svenska och historia och vet att maj är en hektisk arbetsmånad med nationella prov och kursslutspurter. Just då väljer Skolverket att ändra grunderna för betygsättning. Den 2 maj publicerades på Skolverkets hemsida en artikel om detta och samma dag rapporterade medierna om förändringen. Ännu har dock ingen information getts till lärarna. Hur ska Skolverket säkerställa att alla berörda nås av informationen och betygsätter likvärdigt?

Annons:

De allmänna råden kommer för övrigt inte att nå oss förrän i höst. Mina avgångselever ska ha sina betyg den 29 maj.

Om vi nu förutsätter att alla lärare tar del av de nya riktlinjerna och börjar tillämpa dem korrekt kvarstår ändå frågetecken. Hur ska elever som tog studenten förra året och i år söker samma utbildningar som de nykläckta studenterna kompenseras för att betygsättningen har blivit generösare? Och hur blir det med nästa års studenter som har ännu fler kurser betygsatta enligt de nya riktlinjerna?

Skillnaden kanske kan tyckas liten, men för många elever kan skillnaden mellan ett C och B vara det som avgör om drömutbildningen finns inom räckhåll. För att inte tala om i fall flera kursbetyg hoppar upp ett betygssteg.

En del elever jobbar också taktiskt. Har de bedömt, kanske i samråd med läraren, att ett B inte finns inom räckhåll eftersom för få moment ligger på A-nivå kan de välja att sänka ambitionen på återstående moment för att satsa mer tid och energi på en annan kurs där det betalar sig bättre. Att då med några veckor kvar av kursen få nya riktlinjer är, enligt mig, oacceptabelt. Elever och lärare ska förstås redan när kursen startar veta vad som gäller. Att reformera betygssystemet, om än aldrig så lite, i slutet av en kurs kan jag bara kalla en riktigt dålig idé.

”En sådan här förändring kommer aldrig helt vältajmad. Men vi tycker att det vore fel att inte gå ut med möjligheten nu när betygen ska sättas”, säger Skolverkets Karin Hector-Stahre till SvD. Jag säger att Hector-Stahre har fel och att det nog är svårt att vara mindre vältajmad.

Det kan finnas anledning att se över betygssystemet, men inte så här anmärkningsvärt hastigt, otajmat och informationsfattigt.

Backa, Skolverket.

Skolverket svarar: Att inte förtydliga nu vore fel mot eleverna

Om skribenten
author
Lotta Lexén Jag jobbar sedan nitton år som gymnasielärare i Motala och är oftast glad över mitt yrkesval. Jag är inte mot förändring, men jag föredrar om den är genomtänkt.

Vad tycker du?

Här sammanfattar skribenten sin huvudsakliga ståndpunkt där du som läsare kan rösta på om du håller med eller inte. Du kan när som helst ändra ditt svar.

Skolverket beslutar om generösare betygsättning några veckor före kursslut – utan att informera lärarna om detta. Någon konsekvensanalys har heller inte presenterats. Jag anser att Skolverket måste backa då både elever och lärare har rätt att känna till grunderna för betygsättning redan då kursen påbörjas.