Annons:
Tågförseningar

SJ: God information har högsta prioritet

Publicerad: 2017-06-09

På SJ har vi god information som högsta prioritet efter säkerheten. Men skyltarna på stationerna ansvarar Trafikverket för, liksom högtalarutropen.

Svar till Lars-Erik Svensson

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Tågförseningar". Till huvudinlägget

3128 personer har röstat
Håller med Lars-Erik Svensson

Störningarna på södra stambanan genom Småland och Skåne har den senaste månaden varit oacceptabelt många. Förutom någon enstaka olycka har det mest varit elfel, spårfel och signalfel. Det drabbar oss på SJ och våra kollegor på Öresundståg och Pågatågen. Men först och främst drabbas förstås alla resenärer som får sina resplaner rubbade eller helt förstörda.

Lars-Erik Svensson beskriver målande ett sådant tillfälle på DN Åsikt.

Vid störningar efterfrågar alla information och den självklara frågan är ”när går tåget?”. När ett fel inträffat på järnvägen börjar Trafikverket felsökningen, och innan felet hittats är det en omöjlig fråga att svara på. Och när frågan inte får något svar är informationen per definition dålig ur resenärernas synvinkel.

På SJ har vi god information som högsta prioritet efter säkerheten. Främst skickar vi personliga sms, ungefär 400 000 stycken i månaden, till de bokade resenärer som berörs av en störning. Då får varje enskild resenär veta vad som gäller för just sin resa.

Annons:

Skyltarna på stationerna ansvarar Trafikverket för, liksom högtalarutropen. Jag kan därför inte svara på varför skyltarna visade fel i Älmhult när Lars-Erik Svensson skulle vinka av sina barn och barnbarn. Det är självklart att vi vill ge korrekt information så snabbt som möjligt så att resenärerna själva kan äga sin tid och sina beslut. Att vänta kvar, att göra något annat under tiden eller att boka om sin resa till en annan dag. Det är en ambition vi delar med Trafikverket.

Vår kundservice på telefon prioriterar alltid trafikinformation före biljettförsäljning som numera till största delen sker digitalt. Däremot har våra trognaste resenärer som uppnått svart nivå i vårt kundprogram SJ-Prio förtur. Det gläder mig att du fick bra och korrekt information när du talade med vår kundservice.

Avslutningsvis vill jag uppriktigt beklaga de störningar som Lars-Erik Svensson och många med honom upplevt på södra stambanan den senaste tiden. Vi och våra resenärer vill förstås se en förbättring omedelbart. Det är därför glädjande att Trafikverket gör stora satsningar på underhåll på södra stambanan. Det bådar gott inför framtiden.

Trafikverket har erbjudits plats att svara på kritiken, men har avböjt att medverka. /Åsiktsredaktionen.

Om skribenten
author
SJ Inlägget är skrivet av presschefen Niclas Härenstam.
Summering
Tågförseningar

Debatten är nu avslutad

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.