Annons:
Tågförseningar

Lars-Erik Svensson: SJ:s nonchalans är helt oacceptabel

Publicerad: 2017-06-09

Att tågförseningar kan uppstå är helt förståeligt, men SJ måste lära sig att hantera dessa på ett bättre sätt. Företaget nonchalerar sina kunder när det finns information om förseningen som man väljer att inte berätta om.

3128 personer har röstat
Håller med Lars-Erik Svensson
2
Personer har svarat på artikeln

Måndagen den 29 maj skulle min dotter och mitt 2-åriga barnbarn resa hem till Stockholm med SJ från Älmhult station med avgång kl. 11.06.  Väl framkommen till Älmhult ser vi att avgångstiden är framflyttat till 11.25.

Vid kontroll på SJ:s hemsida och Trafikverkets hemsida kan man läsa att förseningen beror på en nerriven kontaktledning mellan Malmö och Lund. Men 20 minuters försening är ju ok, och vi står kvar på perrongen för att invänta tåget.

När klockan är 12.00 står det fortfarande ”beräknad avgångstid 11.25”  på tavlan. Min frustration stiger nu i samma takt som barnbarnet börjar tycka detta är tråkigt. Hade vi fått besked om när tåget beräknats komma till Älmhult kunde vi gått och fikat eller ätit lunch – eller något annat som är roligare än att stå på en perrong.

Jag ringer SJ:s Trafikinformation och … ”du är nummer 48 i kön”. Mer frustration. Ringer SJ igen, men väljer ”personlig service för beställning av 1-klass biljett” istället  och blir plötsligt ”nummer 1 i kön”. Jag får tala med en mycket vänlig och tillmötesgående person som ”gräver fram” att tåget står i Lund och inväntar passagerarna från Malmö. Bussar är på väg till Malmö för att hämta dessa passagerare och köra dem till Lund. När passagerarna från Malmö gått på tåget i Lund kommer det att avgå från Lund.

Annons:

Jag vill nu betona att ovan samtal med SJ sker ca kl. 12.00 och då står det fortfarande planerad avgångstid 11.25 på informationstavlan.

Någon gång före kl. 11.30 har någon på SJ tagit beslut om att bussar skall skickas till Malmö för att hämta passagerare, bussa dessa till Lund, och därefter skicka iväg tåget. Denna ”någon”… eller någon annan på SJ kan då ganska enkelt räkna ut att hur lång tid allt detta kommer att ta.

Senast kl. 11.30 visste SJ att tåget kan tidigast vara i Älmhult kl. 13.00. Varför går man då inte ut med den informationen?  Då hade alla vi passagerare som stod på perrongen kl 11.30 vetat att tåget kommer tidigast kl. 13.00. Självklart hade vi då kunna göra något annat och inte stått kvar på perrongen!

SJ visar med sin totala avsaknad av förståelse för sina kunders situation, en nonchalans som är helt oacceptabel.  Att förseningar kan uppstå är en sak, men att SJ sitter inne med information om förseningens storlek och inte delger sina passagerare denna information är en helt annan sak. Skärpning SJ!

När avgick då tåget? Klockan 13.20, 2 timmar och 14 minuter försenat.

SJ: God information har högsta prioritet

Om skribenten
author
Lars-Erik Svensson Frustrerad morfar och pappa.

Vad tycker du?

Här sammanfattar skribenten sin huvudsakliga ståndpunkt där du som läsare kan rösta på om du håller med eller inte. Du kan när som helst ändra ditt svar.

Att tågförseningar kan uppstå är helt förståeligt, men SJ måste lära sig att hantera dessa på ett bättre sätt. Företaget nonchalerar sina kunder när det finns information om förseningen som man väljer att inte berätta om.

Summering
Tågförseningar

Debatten är nu avslutad

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.