Annons:
Barns mobilanvändande

Tomas Dalström: Eleverna ska inte ha mobiler på lektionerna

Publicerad: 2016-02-09

Michael Ländin skriver att det är självklart att ”ungarna ska ha mobiler i skolan”. Forskning visar att han tänker fel. Vi måste givetvis utgå från hur hjärnan fungerar. Mobiler ska enbart användas i skolarbetet – annars ska de parkeras.

Svar till Michael Ländin

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Barns mobilanvändande". Till huvudinlägget

5390 personer har röstat
Håller inte med Michael Ländin
  1. Inlärning, läs- och skrivprocesserna etc. fungerar på ett förutbestämt sätt. De är otroligt lättstörda.
  2. Hjärnan reagerar också på ett förutbestämt sätt på störningar. Den är utvecklad för att upptäcka faror i omgivningen; ett ljud eller en rörelse och blicken dras dit. Det är ett nedärvt beteende som har haft avgörande betydelse för vår överlevnad som art. Det är med andra ord inte något vi kan göra oss av med hux flux. Det gäller gammal som ung.
  3. Ditt arbetsminne har plats för 7 ± 2 enheter. Det rymmer ett telefonnummer – men inte riktnum­ret. Det raderas efter några sekunder för att ge plats för ny information

Ett exempel: Det är här det medvetna skrivandet har sitt centrum. Kunskap om ditt ämne hämtas från långtidsminnet, mixas med fakta du har läst, bra idéer, kritiska tankar, oanvändbara återvändsgränder, input från andra och så vidare. Och det du skriver just nu, ska passa in i det du har skrivit och ska skriva. Du ska välja ord, bygga meningar, hålla rätt ton – och här någonstans går gränsen för vad arbetsminnet klarar av.

Att kasta in en liten handgranat i den här processen får givetvis följder. Varje gång tar det upp till 25 minuter att komma tillbaka mentalt till den ursprungliga arbetsuppgiften. Det är inte som att knäppa på eller av en lampa; det tar alltid tid.

  1. Pannloben kallas för hjärnans smartaste del. Här finns bland annat de högsta tankefunktionerna. Du kan bara använda den effektivt några timmar per dag och den är fullt utvecklad först i 25 årsåldern. Och nu till något helt avgörande. Du måste använda din pannlobskraft för att mentalt trycka bort det som stör en bit bort eller din mobil som vibrerar och försöker locka dig att titta – samtidigt som du försöker fortsätta arbeta.

Du använder med andra ord hjärnans smartaste del till skräp, när du låter dig störas. Och du stör andra.

  1. Prefrontala cortex – hjärnans kontroll- och beslutscenter – riktar din uppmärksamhet på viktiga saker i din omgivning – och väljer en relevant respons.

När du växlar ofta mellan din uppgift och olika störningar (multitasking), minskar aktiviteten. Det resulterar i att du blir sämre på att sortera bort det som inte är relevant, för att lösa den uppgift du har framför dig.

Annons:
  • Din uppmärksamhet minskar.
  • Du får sämre minne
  • Effektiviteten upp till halveras om du försöker göra flera saker samtidigt
  • Du kommer inte in mentalt i en ny uppgift lika snabbt – som den som gör färdigt en sak i taget.
  1. Belöningssystemet riktar ditt beteende mot det du vill ha – inte nödvändigtvis det som är bra för dig. Och du väljer alltid det alternativ som är lönsammast för stunden. I digitala miljöer har du större behov av snabba belöningar. Om du blir belönad under en längre tid – med till exempel likes – förstärks beteendet. Det handlar om starka krafter.

När jag föreläste för en grupp lärare, fick jag höra att en lärare som tröttnat på alla mobiler, ställde in den planerade lektionen och de räknade hur många gånger var och en blev störd under lektionen av sin mobil. Den som ”vann” fick 22 pushar. Det påverkar förstås hela klassen.

Mobiler eller inte i klassrummet ska inte avgöras av eleverna – det är skolans ansvar.

Om skribenten
author
Tomas Dalström Författare, föreläsare, journalist
Summering
Barns mobilanvändande

Debatten är nu avslutad

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.