Annons:
Kollektivtrafiken

Mattias Jacobsson: Inte mycket tyder på stor förbättring framöver

Publicerad: 2017-09-11

Som svar på Rasmus Sundins inlägg så tyder inte mycket på att det är åtskilligt som kommer förbättras – förutom de fina stationerna.

Svar till Cecilia Åkerfeldt

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Kollektivtrafiken". Till huvudinlägget

Det planeringsförslag för 2018 som ännu ej är beslutat i landstinget kommer innebära en halvering av antalet avgångar per timme jämfört med nuvarande förhållanden. Detta gäller för alla de stationer som kommer drabbas av skip-stopp. För övriga kommer nuvarande turtäthet på 8 tåg timmen upprätthållas vilket inte innebär någon förbättring avseende turtätheten. Förmodligen kommer restiden för snabbtågen förbättras om de inte hamnar i tågkö.

Rasmus Sundin: Citybanan ger tätare avgångar och smidigare byten

Det senaste budet är fyra tåg i timmen även under högtrafik på flera stationslägen såsom i Solna (Ulriksdal), samt tre av fem stationer i Sollentuna. Även söder om Stockholm i Tullinge är det ramaskri hos de som bor på de stationer där trafiken kraftigt kommer att försämras jämfört med tidigare.

Annons:

Det har skrivits mycket om detta men sammanfattas ganska bra i en artikel i SVD den 17 April 2017 där Kristoffer Tamsons, trafiklandstingsråd, frågar sig varför vi har slängt ut 17 miljarder då kapaciteten blir i princip blir oförändrad. Den korrekta siffran verkar snarare vara över 19 miljarder.

Även Bengt Olsson, presschef på Trafikverket, upplyser i samma artikel i SVD om att de så kallade ”Skip Stop-tågen” som SL tänkt att köra på Citybanans spår i rusningstid, ställer till det. ”Skip Stop-tågen” stannar inte vid vissa stationer utan kör direkt, till exempel från Stockholm City till Västerhaninge. Snabbare tåg begränsar kapaciteten. Det är en logistisk fråga och ekvationen kan inte bli annorlunda. Skulle tågen stanna på varje station skulle det gå att köra 24 tåg i timmen, säger Bengt Olsson.

Trafikverket har i dagsläget angett att de klarar av att köra högst 16 tåg i timmen med jämn trafik stannar på alla stationer på de nya spåren och inte 24 tåg vilket var målet när det hela projekterades.

Om skribenten
author
Mattias Jacobsson Boende i Solna. Jobbar som miljö- och hållbarhetskonsult som använder pendeltåget båda för att åka till Arlanda, Uppsala, Odenplan och Stockholms station när jag inte cyklar. Tycker att kollektiva färdmedel skall utvecklas samt att hela regionen borde satsa mera på att bygga cykelbanor och cykelvägar.
Summering
Kollektivtrafiken

Vem tycker du ska svara?

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.
  • Skicka gärna in ditt förslag till redaktionen om vem du tycker bör svara.