Annons:
Hemundervisning

Viktoria Berkestam Drysén: Hemundervisning hindrar inte kollektivt lärande – tvärtom!

Publicerad: 2017-04-25

Hemundervisning handlar inte om att bara sitta ensamma hemma och lära sig. Det handlar om att lära sig från riktiga världen utanför den isolerade och tillgjorda miljön i skolan.

Svar till Ann Andersson

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Hemundervisning". Till huvudinlägget

12855 personer har röstat
Håller inte med Ann Andersson

De hemundervisade barnen har alltså tillgång till att lära sig av omvärlden och av varandra, väldigt ofta betyder detta att lärandet sker i sociala sammanhang och aktivitetsgrupper som ger möjligheter till mycket social träning och det kollektiva lärande som Emil Nerstrand Andersson eftersöker.

Namnet hemundervisning är väldigt missledande då det lätt tolkas av de som inte vet hur det vanligtvis går till som att barnet endast gör sitt lärande inom hemmet. Detta är inte alls fallet, utan de flesta hemundervisande barn och familjer är väldigt aktiva i många aktiviteter utanför hemmet och spenderar mycket av sin tid med att lära från ”riktiga livet” snarare än att bara läsa, skriva och diskutera det i en tillgjord miljö i skolan. Precis så som Ann Andersson beskriver det, med en resa genom Sverige istället för att se på en karta, eller att lära sig språk genom att använda det i kommunikation med människor där det sker naturligt snarare än i en framtvingad situation som lätt uppstår i skolan.

Annons:

Om man ser på länder där hemundervisning är ett lagligt alternativ så ser man att hemundervisare dessutom ofta skapar grupper och aktiviteter för barn i alla åldrar där de kan lära sig tillsammans. Det är inte så att man sitter instängd hemma och endast lär sig det som ens föräldrar kan och lär ut till en. När man inte är fast vid en plats och vissa tider, så som man är om man måste gå i skolan, så har man många fler möjligheter att utforska ”riktiga världen” – att besöka museum, gå på aktiviteter, roadtrips, föredrag, resor. Självklart beroende på barnens ålder och intressen!

År 2011 trädde den nya skollagen i kraft i Sverige, den som gör det omöjligt att hemundervisa här. Samtidigt är det ett växande fenomen över hela västvärlden, och så även i Sverige. Det är bara det att de som nu väljer att hemundervisa i Sverige inte längre är trygga här utan tvingas fly utomlands för att kunna ge sina barn den möjlighet som de upplever passar just deras barn och deras familjesituation bäst. I den åländska invandringsstatistiken syns det tydligt när vi fick den nya skollagen, och de har till och med ett eget namn för de svenskar som har flyttat dit för att söka friheten att välja själva – skolflyktingar!

Åland följer nämligen den finska lagen där de har läroplikt, till skillnad från Sveriges skolplikt. I Finland prioriterar de nämligen att barn ska lära sig, vare sig det är i skolan eller på andra sätt. I Sverige tycker vi däremot att det viktigaste är att barnen är i skolan, inte att det lär sig något när de är där. Detta är något som fascinerar mig, och jag brukar fundera på om det finns något samband med detta varje gång jag ser hur Finland ofta prisas internationellt som ett av de bästa länderna när det kommer till skola och utbildning, medan Sverige sjunker lägre för varje år som går.

Jag blev själv hemundervisad från 10 års ålder och hela vägen genom gymnasiet, som tur var för mig så var jag redan klar med grundskolan 2011 och drabbades inte själv av den nya lagen. Däremot känner jag många vänner och familjer som har fått fly Sverige. Många av dem är nu skolflyktingar på Åland, men även i många andra länder i Europa och även ännu längre bort. De har fått lämna hem, familj, jobb och vänner då de inte kunnat känna sig trygga i Sverige.

Själv är jag otroligt nöjd med min uppväxt, jag har gång på gång tackat mina föräldrar för att de tog det stora beslutet att själva ta ett ansvar för sina barns utbildning och lärande. Om jag själv får barn någon gång så vill jag kunna ge dem samma fantastiska möjligheter som jag känner att jag själv fått. Jag vill kunna välja att hemundervisa dem, att ge dem samma chans att lära sig från omvärlden, ”riktiga livet” och människorna som finns i alla sammanhang, kort sagt samma möjligheter, uppväxt och utbildning som jag själv hade förmånen att få.

Om skribenten
author
Viktoria Berkestam Drysén Hemundervisad från 10 års ålder hela vägen genom gymnasiet. Numera en aktiv medlem och arrangör för internationella så väl som svenska hemundervisningsgrupper. Uppväxt i Sverige, Spanien, England och USA.
Summering
Hemundervisning

Debatten är nu avslutad

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.