Annons:
Skolämnen

Paula Jacobsosn: Ja, matematik och fantasi går hand i hand

Publicerad: 2017-05-17

Dagens tunnelseende och oerhörda skepsis och till och med rädsla för alla förmågor som har med höger hjärnhalva att göra, estetiska ämnen, fantasi och kreativitet gör att utbildningens syfte förfelas. Det ena måste inte alltid utesluta det andra.

Svar till Paula Jacobsson

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Skolämnen". Till huvudinlägget

I Rolf Larsson replik är det underförstått att jag på något sätt menar att fantasi ska införas på bekostnad av matematik när jag i själva verket skriver att fantasi bör införas som ett komplement.

Risken är att flera tänker att det här är ännu ett ”flumförslag” där barnen i stället för att utbildas i grundläggande ämnen fritt ska fantisera. Men, som Rolf säger, så går matematik och fantasi hand i hand. Dock går dagens något skeva fokus ut på att enbart lära ut det vi redan vet utan att ge utrymme eller uppmuntran för den fria tanken. I matematikundervisningen i dag finns strikta regler inte bara på vad resultatet av ett tal ska vara utan också HUR man kommer fram till det. Har man andra vägar till målet än det förbestämda, anses man inte klara matematikundervisningen. En savant skulle förmodligen inte bli godkänd i svensk matematik i dag.

Annons:

Det känns oerhört förutsägbart att se just den här typen av misstolkning när det gäller något som går utanför ramarna, om än aldrig så litet. Det ena behöver INTE utesluta det andra. Precis som jag skriver så tjänar vi på att kombinera våra förmågor till linjärt och kreativt tänkande för att uppnå nya resultat, vilket också är, får jag förmoda, vad Rolf menar med att matematik och fantasi går hand i hand.

Dagens tunnelseende och oerhörda skepsis och till och med rädsla för alla förmågor som har med höger hjärnhalva att göra, estetiska ämnen, fantasi och kreativitet gör att utbildningens syfte förfelas. Vill vi att eleverna enbart ska kunna upprepa kunskap eller att de både ska kunna applicera och till och med utveckla den?

Att avfärda allt utom etablerade fakta som ”flum”, det vill säga ta avstånd från aktiviteter som kan tänja gränserna och öva upp förmågan att tänka nytt är att aktivt förorda stagnation. I dag är just ”flum” det vill säga alla dessa aktiviteter som konst, musik, dans, EQ och andra skapande verksamheter felaktigt sedda som onyttiga, meningslösa och ett slöseri med tid. Samtidigt vill vi ha nya innovationer, uppfinningar och lösningar!

Det är ungefär som att vara trädgårdsmästare och vägra plantera fröerna i bördig jord och istället med auktoritet kräva att de ska växa utan både vatten och näring på en stenhäll. Det skulle dock ingen se som intelligent och flumfritt.

Om skribenten
author
Paula Jacobsosn Författare och debattör inom politik, EQ och relationer. Mångsidig, vilket i dagens specialistfrämjande samhälle ses mer som ett handikapp än en tillgång.
Summering
Skolämnen

Vem tycker du ska svara?

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.
  • Skicka gärna in ditt förslag till redaktionen om vem du tycker bör svara.