Annons:
Pedagogik

Ingalill Nordlander: Hur blev det så?

Publicerad: 2016-06-10

Varför har skolan slutat rätta stavfel? Här är några förklaringar.

Svar till Ingrid Alriksson

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Pedagogik". Till huvudinlägget

6795 personer har röstat
Håller med Ingrid Alriksson

Det finns flera orsaker till att man inom skolans värld mer eller mindre slutade rätta stavfel.

Den ena orsaken hade att göra med att man på 70-talet började uppmärksamma barn med läs-och skrivsvårigheter. Dessa barn, som kanske hade 30-35 fel på varje rättskrivning, kände sig naturligtvis väldigt utpekade. Ett enkelt sätt att undvika detta var att inte rätta, eller att helt undvika, rättskrivningar. Detta var alltså på den tiden det ännu inte fanns speciallärare.

Den andra orsaken var den som beskrivs ovan: man bedömde att rättning av stavfel hämmade fantasin och lusten att skriva uppsatser. Stavfelen ansågs inte vara viktiga vid bedömningen av elevernas skriftliga alster. Det fanns annat som bedömdes som mer betydelsefullt, t ex hur många adjektiv eleven använde i sina berättelser. Adjektiven skulle räknas och ligga till grund för lärarens bedömning, inte stavfelen eller grammatiska fel.

Hur läget är i skolan nu vet jag inte, men enligt vad skribenten menar får barnen fortfarande inte lära sig att stava, vilket naturligtvis är beklagligt. Att behärska sitt språk i tal och skrift är ovärderligt.

Annons:
Om skribenten
author
Ingalill Nordlander Pensionerad lärare.
Summering
Pedagogik

Debatten är nu avslutad

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.