Annons:
Pedagogik

Carl Persson: Felaktig stavning märks framför allt hos yngre

Publicerad: 2016-06-10

Det är viktigt att skolan lär barn grunderna i stavning och kunskaper.

Svar till Ingrid Alriksson

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Pedagogik". Till huvudinlägget

6795 personer har röstat
Håller med Ingrid Alriksson

Jag håller helt med Ingrid Alriksson i hennes fina inlägg. Det är en märklig och mycket farlig pedagogik om lärare inte går in och rättar stavning och grammatik. Det måste ju förbli en lärares viktiga uppgift att lära och därmed stötta eleven att få en solid grund inom vilket ämne det nu rör sig om.

Vad gäller svenska eller andra språk måste en person besitta grunden. Bara därefter kan man utveckla och därmed frångå regler om man gör det medvetet. Det är ett märkligt argument att om en lärare/förälder rättar stavfel så förstör man berättarglädjen. Snarare är risken stor att man verkligen förstör glädjen för barnen när läsaren inte förstår vad som skrivs.

Det skriftliga språket blir allt viktigare. Skolan och lärare måste faktiskt beakta att dessa barn en dag blir vuxna och en dag kommer ut på en arbetsmarknad där skrift är viktigt.

Annons:

Jag förfasas ibland inom min verksamhet när medarbetare skriver helt fel. Det märks allt för tydligt hos de som är yngre. Det kan vara förödande med syftningsfel, felaktig tolkning, stavning och att personen inte kan förmedla en tanke eller vad som avses. Skolan behöver återta den viktiga rollen att lära barn goda kunskaper som de har nytta av hela livet.

Om skribenten
author
Carl Persson Jag är intresserad av språk och dess betydelse. Tyvärr ser jag allt för ofta hur brist hos många yngre i att skriva hindrar personer att uttrycka sig. Det känns som en negativ och rent av farlig utveckling att fördumma elever som en dag kommer att bli vuxna.
Summering
Pedagogik

Debatten är nu avslutad

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.