Annons:
Stockholmstrafiken

Lars Wengrud: Lättare bygga bort risker än ändra attityder

Publicerad: 2017-05-15

Kunde man bygga bort dödsriskerna på vägarna kan man det även på cykelbanorna.

Svar till Lars Svensson

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Stockholmstrafiken". Till huvudinlägget

5059 personer har röstat
Håller med Lars Svensson

När jag började cykelpendla året om från Bromma till Gärdet i sent 70-tal kunde jag en vintermorgon på den alltid oplogade gång-cykelbanan på gamla Tranebergsbron räkna tre-fyra cykelspår om morgnarna. En solig majdag kände jag fortfarande igen många av cyklisterna och några av oss hejade glatt.

Någonstans på 90-talet exploderade så pendelcyklandet, mycket tack vare introduktionen av mountainbikes med många växlar och däck som möjliggjorde säkrare cykling året om. Parallellt växte gym- och hälsotrenden och cyklandet blev framåt 2000-talet en statusgrej som till och med  Moderaterna omfamnade!

Nu gällde det att visa upp sin cykel, sin kondis, sina muskler och sitt stora ego på samma sätt som man tidigare visat upp sina flotta bilar. Den ömsesidiga kollegiala hänsyn och samhörighet som rått mellan oss vardagskämpar på gamla monarker och crescentar förbyttes mot dyra cyklar med många växlar, neddragna mungipor och en total brist på samspel och hänsyn till andra trafikanter.  Nu gällde att vara först och starkast och så har det fortgått. Som bilist kände jag alltför väl igen mig från vägtrafiken: BMW-ar och andra lyxbilar som hetsade oss vardagsbilister med livsfarliga trängningar och omkörningar på skymda backkrön och kurvor. I många fall förmodligen samma personer bakom både ratt och styre.

Annons:

Tyvärr tror jag att det hårdnande konkurrenssamhället flyttat in på cykelbanorna för gott och att ändra det lär inte bli lätt. MEN, på vägarna lyckades vi till garvade trafikforskares förvåning, neutralisera dödsryttarna genom 2+1 vägar. Vi måste därför kräva att även cykelbanorna konstrueras så att alla typer av cyklister kan färdas säkert och utan risk för fotgängare. Cyklingen är här för att stanna så vi har inget val. Målet måste vara att vi ska våga låta barn (som fyllt 12!) cykla till skola, vänner och fritidssysselsättningar. Först då kan vi känna oss nöjda.

Om skribenten
author
Lars Wengrud Pensionär med gott om tid att fundera över vad slags samhälle mitt barnbarn kommer att ärva.
Summering
Stockholmstrafiken

Debatten är nu avslutad

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.