Annons:
Stockholmstrafiken

Petra Thore: Det gäller inte bara Stockholm

Publicerad: 2017-05-17

Se allvaret även i cyklisters trafikbrott, öka trafikövervakningen och utdöm påföljder direkt.

Svar till Lars Svensson

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Stockholmstrafiken". Till huvudinlägget

5059 personer har röstat
Håller med Lars Svensson

Såsom boende i Uppsala sedan nio år kan jag intyga att problemen som beskrivs i inläggen till debattämnet finns i fullständig uppsättning även i Uppsala. Det vill jag inte tjata om, utan jag är glad för många synpunkter som har framkommit, särskilt att vi som är fotgängare (själv har jag aldrig cyklat, har inte körkort heller) är de mest oskyddade trafikanterna.

För mig har det bland annat inneburit att jag vissa dagar och vissa tider helt har slutat besöka Uppsalas centrum, eftersom jag nu är pensionär och inte vill bli omkullcyklad. Det skulle bli smärtsamt för mig och dyrt för samhället om ett lårbensbrott skulle bli följden. Eller värre saker, från andra storstäder läser jag då och då rapporter om äldre som dödas i fall på asfalten som har ägt rum efter en påcykling. Det är dags att sluta ägna sig åt önsketänkande om hänsyn och omtanke, numera gäller djungelns lag på trottoarerna. Mitt förslag till politiker och polisen är: Gör något, se aktivt till att trafikreglerna följs=öka trafikövervakningen och ge böter om reglerna bryts.

Annons:
Om skribenten
author
Petra Thore Som gångtrafikant är jag alltid lite rätt ute i trafiken och har en gående anhörig som har blivit påkörd på ett övergångsställe - av en bil.
Summering
Stockholmstrafiken

Debatten är nu avslutad

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.