Annons:
Stockholmstrafiken

Sofia Johansson: Cyklister är längst ner i hierarkin – vilket gör det svårt att följa reglerna

Publicerad: 2017-05-18

Som cyklist är det enormt svårt att följa regler på grund av bristande planering och diverse hinder på cykelbanan. Cyklister är diskriminerade både i lagen, trafikplanering och i folks medvetande. Därför är det inte så konstigt att cyklister ibland bryter mot reglerna.

Svar till Lars Svensson

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Stockholmstrafiken". Till huvudinlägget

5059 personer har röstat
Håller med Lars Svensson

Ett exempel där cyklister är diskriminerade i lagen är att om en bilist svänger och därmed korsar en cykel- och gångbana, ska bilisten lämna företräde för fotgängarna som går på gångbanan, men cyklisten som är på väg rakt fram ska lämna företräde för bilisten.

Trafikplaneringsmässigt finns mycket övrigt att önska, även om det blivit lite bättre i vissa kommuner. Fortfarande får cyklisterna oftast i princip det som blir över när bilisters och gåendes behov är tillgodosedda, deras behov är aldrig med i planeringen från början. Följaktligen är det ofta helt omöjligt att ta sig fram på ett korrekt sätt med cykel. Skyltning saknas eller, ännu värre, skyltning finns men upphör sedan plötsligt så att man mitt i en korsning inser att man är på väg fel och måste göra en snabb gir, och så vidare. Andra trafikanter, det vill säga bilister och gående, använder cykelbanan för eget tycke och smak till parkering, ta sig fram med barnvagn, rasta hunden med långt koppel tvärs över cykelbanan, vilket gör att det ofta är omöjligt att cykla på ett regelmässigt sätt. Och har man väl börjat bryta mot reglerna är det lätt hänt att fortsätta.

Annons:

Jag håller visserligen med om det mesta som sägs i huvudinlägget men det är symptomatiskt att författaren säger att cyklister måste hålla en sådan fart att de kan väja för gående som ”råkar” komma in på cykelbanan. Vilken gående skulle ”råka” gå ut i vägbanan där det kommer bilar som kör i 50 km/h? Nej, det gör man inte av ren självbevarelsedrift, men när man gör samma sak på en cykelbana är det plötsligt cyklistens ansvar att räkna med detta. Problemet är ju att gående går kanske 3-400 meter från närmaste tunnelbana, men som cyklist har jag 10 kilometer att köra till mitt jobb. Det är helt orimligt att begära att jag ska hålla gångfart hela vägen, då skulle jag aldrig komma fram. Då kan man lika gärna låta bli att cykla och det verkar ju vara vad majoriteten vill.

Trots att cykling är bra för alla, inte bara för cyklisterna, i och med att det minskar trängsel, är bra för folkhälsan, inga avgaser, så visas det ingen hänsyn mot cyklister, vare sig i trafikplanering eller av allmänheten.

Om skribenten
author
Sofia Johansson Cyklist boende i Sollentuna.
Summering
Stockholmstrafiken

Debatten är nu avslutad

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.