Annons:
Stockholmstrafiken

Beatrice Sundberg: Inga miljö- eller klimatmål nås med Östlig förbindelse

Publicerad: 2017-09-14

Skälet till att vissa ”vill ha” Östlig förbindelse är att man i allmänhet inte vet hur den ska gå.

Svar till Tommy Jacobson

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Stockholmstrafiken". Till huvudinlägget

1897 personer har röstat
Håller med Tommy Jacobson

Men på karta här under ser man att det är en infartsled till innerstan med två på-/avfarter för Nacka-Värmdöbilister. Mest populärt blir nog att åka av vid Borgen och ta sig in i city där de flesta målpunkterna i Sverige finns. Vägen är dimensionerad för 100 000 fordon i dygnsmedel och måste ha mycket trafik för att vara lönsam och det måste även trafikplatserna. Vägens sträckning ökar således trängseln i innerstan eftersom forskning visar att fler tar bilen om man bygger ut vägnätet. Den innerstad där man försöker få ökad framkomlighet kommer att få fler köer vilket gäller även om Nacka-Värmdöborna plötsligt skulle samåka till max och bara åka elbilar.


Trafikverkets egna rapporter visar att inga miljö- eller klimatmål nås med Östlig förbindelse. Handen på hjärtat – hur många måste ta bilen från Nacka in till Stockholms city?

Naturvårdsverkets analys om vägen tar upp alla aspekter till varför vägen inte är en lösning för framtiden. Alla blir förlorare med Östlig förbindelse, som lockas in i hopplösa köer, utom den som får bygga den.

När DN ställer frågan om Östlig förbindelse i en DN/Ipsos undersökning blir det som att fråga: vill du ha glass? Som om det var gratis och att inga jämförelsealternativ fanns.

För 20 miljarder får vi mycket kollektivtrafik på land och vatten och en hållbar framtid.

Om skribenten
author
Beatrice Sundberg Ordförande Naturskyddsföreningen Stockholms län och talesperson för nätverket Trafikval Öst.
Summering
Stockholmstrafiken

Debatten är nu avslutad

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.