Annons:
Stockholmstrafiken

Björn Gustafsson: Att avbryta projektet Östlig förbindelse är ett klokt beslut

Publicerad: 2017-09-14

Östlig förbindelse är ett projekt som lever kvar i förra århundradets tänkande då ingen hänsyn togs till begränsade bränsleresurser och klimatförändringar.

Svar till Tommy Jacobson

Detta är ett svar på huvudinlägget på debatten "Stockholmstrafiken". Till huvudinlägget

1897 personer har röstat
Håller med Tommy Jacobson

Att avbryta Östlig förbindelse är en klokt beslut, men fattat av brist på finansiering och inte av klimat- och miljöskäl.

Vägverket utvärderade 2003 Österleden med följande sammanfattning: “Österleden: Uppfyller ej projektets ändamål. Avlastar inte infartsleder. Ökar inte tillgängligheten i länet. Utgör inte förbifart för långväga trafik. Stärker inte regionala tillväxtcentra.”

Trots det begärde man 2014 en miljard för utredning och projektering av leden, nu under namnet Östlig förbindelse. Alliansregeringen anslog raskt den dubbla summan, två miljarder, vilket förstås var ett sätt binda nästa regering att gå vidare. Fast infrastrukturministern Catharina Elmsäter-Svärd sa enligt DN ”Vi vill syna projektet riktigt grundligt och projektera vägen. Det borde även de som är motståndare till vägar vara tacksamma för så vi har något konkret att debattera”.

Annons:

Nu anförs de satsade pengarna som skäl att fortsätta, inte bara av skribenten. Kristoffer Tamsons tar i rejält och säger ”Statens besked att avbryta bygget av en östlig vägförbindelse runt Stockholm hör till ett av de största trafikpolitiska sveken någonsin i regionen”.

Satsa pengarna på kollektivtrafik, den behöver både upprustning och utbyggnad.

Om skribenten
author
Björn Gustafsson Jag är aktiv i klimat- och miljöfrågor, sekreterare i Djurgården-Lilla Värtans Naturskyddsförening.
Summering
Stockholmstrafiken

Debatten är nu avslutad

Du som läsare kan föreslå vilka personer du tycker ska vara med och svara i denna debatt.