Annons:
Stockholmstrafiken

Tommy Jacobson: För att Stockholm ska fungera krävs en östlig förbindelse

Publicerad: 2017-09-13

Nu stoppas en östlig förbindelse för bil- och kollektivtrafik i Stockholm. Det är helt fel tänkt – vi behöver denna led för att Stockholmsområdet ska fortsätta att utvecklas och växa.

1897 personer har röstat
Håller med Tommy Jacobson
11
Personer har svarat på artikeln

Man häpnar när man läser om att projektet med en ”Östlig förbindelse”  läggs i malpåse – efter att ha kostat 2 miljarder i planering. Snacka om pengar i sjön! Den östliga förbindelsen var tänkt att knyta ihop Norra och Södra länken, på östra sidan av Stockholm.

Varken Trafikverket, HG Wessberg i Sverigeförhandlingen eller Karin Wanngård (S) och Daniel Helldén (MP) i Stadshuset tycks ha fattat att Sveriges arbetsliv förändrats. Från industri och tillverkning till it och tjänster. Eller tror de att alla som bor i Nacka och Värmdö jobbar i innerstan? Inte heller tycks de veta hur Stockholms topografi ser ut, med allt vatten som vållat problem sedan 1940-talet.

Småföretag är Sveriges ryggrad, de utgör 90 procent av landets företag, och antalet enmansföretag ökar. Det gäller ofta olika slag av konsulter, som inom bygg, it, marknadsföring, medier, trädgård – många med “privata” firmabilar. De kan delvis arbeta hemifrån, men måste ofta besöka kontor, kunder, leverantörer, byggplatser etcetera. Ett talande tecken är att köerna vid tullarna är värst på måndagar (med planeringsmöten) och minst på fredagar (med uppföljning hemma). 

Förändringen innebär också att allt fler väljer att ha kvar hemmet som fast punkt i stället för att flytta till orter där jobben finns. Man tar hellre längre resvägar.

Sverige är glesbefolkat. Det gäller även i större stadsområden, som Stockholmsregionen, 20 mil i omkrets. Avstånden är stora också mellan närförorterna. De som har idrottande barn vet att t-bana inte fungerar mellan Täby och Hässelby eller Sköndal, och många besökare häpnar över att kossor betar en mil från City. 

Att det mot den bakgrunden säljs allt fler bilar i landet är alltså lätt att förstå, och det gäller inte minst region Stockholm. Den har under senaste åren vuxit med två busslaster invånare per dag, som alltså kan njuta av allt vårt vackra vatten, mer eller mindre frivilligt. 

Problemet är ju att det enbart finns tre broförbindelser mellan norr och söder, och att allt fler som inte arbetar i innerstan ändå måste passera den. Här har Norra och Södra länken inneburit stor avlastning, och den Östra skulle fullborda tanken. Mot den bakgrunden verkar det minst sagt bakvänt att lägga ned projektet av ekonomiska skäl. En östlig förbindelse skulle avlasta navet i det stora och viktiga område som växer så unikt mycket. 

Tänk om, Trafikverket och Sverigeförhandlingen. Sverige förändras och ni måste hänga med. Det gäller även Karin Wanngård med flera.    

Om skribenten
author
Tommy Jacobson Kommunikatör, före detta taxi-& bussförare, jazzmusiker.

Vad tycker du?

Här sammanfattar skribenten sin huvudsakliga ståndpunkt där du som läsare kan rösta på om du håller med eller inte. Du kan när som helst ändra ditt svar.

Nu stoppas en östlig förbindelse för bil- och kollektivtrafik i Stockholm. Det är helt fel tänkt – vi behöver denna led för att Stockholmsområdet ska fortsätta att utvecklas och växa.